Divendres 20 de juliol de 2018
Saint Sauveur / Cauterets
25,45 Km

Encara que la ruta estava força ben planificada, era esperable que hauríem de fer canvis i adaptar-nos a les circumstàncies. Avui és un exemple d’adaptació. La primera és que després de revisar l'itinerari vàrem ser conscients de què a l'arribar a Luz Saint Sauveur el GR-10 dona dues opcions. La que havíem triat inicialment suposa donar un revolt de tres etapes anant cap a Gavarnie, pujant al refugi de Baysellance al peu del Vignemale per tornar a baixar cap a Cauterets. L'altra opció és fer una etapa directa de Luz fins a Cauterets. Preguntant a gent que està fent el GR-10 ens vàrem adonar que tothom fa aquesta segona opció. Així que fa dos dies vàrem fer canvis en les reserves d’allotjaments i hem triat fer la segona opció i així partir algunes etapes que eren molt dures (més de 2000 metres de pujada en un sol dia). La segona adaptació és la meteorològica. Els pronòstics eren dolents i hem optat per sortir de nit de Luz. Durant la nit hi ha hagut tempesta i pluja. Quan hem sortit ja es veia que la boira era intensa. I aquesta boira ens ha acompanyat tota la etapa, per la qual cosa no hem pogut gaudir de les vistes que intuíem. Al sortir de Luz hem anat cap al sud (direcció Gavarnie) pel camí que es va fer fer Napoleó III a mitjans del segle XIX per creuar l'espectacular pont (dit de Napoleó). Es va construir el 1863 i unia la població de Luz amb les Termes. El que no es podia imaginar Napoleó III (nebot del Bonaparte, que va ser president de la República i després es va proclamar emperador) és que aquest pont ara és molt famós per la pràctica del puenting (té 65 metres d'alçada). D'aquí hem pujat per corriols en direcció nord en un flanqueig travessant diferents poblets: Agnouède, Sazos i Grüst. Això ens ha fet pujar i baixar. A partir dels 900 metres d'alçada hem fet una ascensió cap al coll de Riou (1949 metres) travessant la carretera que arriba a la part alta de les pistes d'esquí de Luz Ardiden, punt on el tour de France ha fet acabar alguna etapa de muntanya. La boira ha sigut molt intensa i la feina de Petit Polzet buscant els senyals del GR ha sigut molt laboriosa. Al final hem arribat al coll (amb boira total i ens hem trobat una família francesa mig perduda) i hem iniciat el llarg descens cap a Cauterets. Aquest vessant era més fred i en creuar el bosc emboirat donava una estètica que compensava en part la manca de vistes. Al final hem arribat a aquesta població que té una pàtina d'esplendor de les termes i dels visitants de la muntanya.
En resum, a manca de vistes hem gaudit d'un paisatge de boires que semblava el bosc dels elfs. Les fotos d'avui no tenen l'espectacularitat d'altres etapes, però és el que he gaudit. Demà fem dia de descans.

Allotjament etapa 038 Gite d'etape Regain Luz Saint Sauveur

La gite està al costat del Castell dels Hospitalaris al centre de LSS. Com l’etapa d'avui era curta arribem aviat i la Gite està tancada (son les 12:30 i no obren fins les 16:30). Anem a prendre un bon tros de carn a una brasserie i a treballar la burocràcia de les reserves dels propers dies. Tornem i ens obre un randonneur francès antipàtic que sembla que ens perdoni la vida. Després arriba la propietària que diu que ha tingut una insolació i que no ha preparat els llits (jo no la veig especialment vermella). Triga 20 minutets en arreglar-ho. Habitació molt còmoda amb dues estances, WC i dutxa en la mateixa habitació. Balconada per poder estendre la roba. Amb el castell de LSS als morros.  Ens deixa instruccions per l’esmorzar de demà i marxa. Anem a sopar al poble una truita salmonada dolenta pel preu que ens fan pagar. Tornem i a dormir. Ens aixequem a les 5:50. Boira espessa (no ens abandonarà en tota l’etapa -veure descripció etapa 039-). Esmorzar justet com quasi sempre darrerament lloc 4,9/5 Atenció 3,6/5. Llàstima perquè el lloc es excel·lent.