ETAPA 040

Diumenge 22 de juliol de 2018

Cauterets – Arrens-Marsous

26,45 Km

Avui estava buscant per internet frases relacionades amb la muntanya. N’hi ha moltíssimes des dels grecs, budistes, científics i muntanyencs. N’he trobat una que m'ha cridat l’atenció: “Viu la vida com si pugessis una muntanya. De tant en tant mira al cim, però mantingues l'objectiu a la ment i veuràs motes coses belles en el camí. Puja poc a poc, amb fermesa i gaudeix de cada moment fins que arribis al cim. La vista des del cim serà el regal perfecte després del viatge” (Harold V. Merchert). M'ha semblat una cita molt adient i que recull moltes de les experiències que vivim cada dia. Com aquell moment agradable que us relatava quan ens acostem a un coll (de fet nosaltres en la nostra ruta no fem cims, però fem un munt de colls i cada vegada que hi arribes és com si es pugés el teló d'un teatre). El que és molt curiós d’aquesta cita és que quan he intentat d'esbrinar qui era el seu autor, Harold V. Merchert, resulta que no existeix, que no hi ha ningú que es digui així. De fet hi ha webs on parlen d'aquest misteriós personatge i que per tant és una cita apòcrifa.

Avui he reemprès la ruta des de Cauterets després d'un dia de descans que ens ha semblat a glòria. El millor és que ahir el temps va seguir essent molt emboirat i per tant el dia de descans va ser molt oportú. Avui quan hem sortit tornava a estar força emboirat, tot i que els pronòstics no eren de pluja. Ens hem enlairat per un camí que pujava en direcció a les pistes d'esquí de Lys a on s'hi puja des de Cauterets per un telecabina que ara està aturat. A 500 metres per sobre hem arribat al pàrquing. A partir d'aquí el camí segueix pujant per la vall d'Ilhéou. Una pista també hi puja i alguns grupets de gent també se'ls veu enlairar-se. A la dreta queda una considerable cascada, que deu tenir uns 50 metres. Per fi, a quasi 2000 metres, o sigui a més de 1000 de Cauterets arriben al llac i al refugi tots del mateix nom, Ilhéou. El cel s'ha anat obrint i a més de veure el sol ens ha permès tenir vistes. Estem al vessant francès del tram fronterer entre el Balaitous i el Vignemale, zona que hem visitat anteriorment pel vessant espanyol i de gran espectacularitat. Seguim pujant uns 250 metres per arribar al coll d'Ilhéous (2246 metres). Aquí hem trobat gent que probablement venien de les pistes i gent que pujava per la vall d'Estaign. També hem trobat molt ramat tant d’ovelles com de vaques. Segons el vessant unes anaven (les ovelles) pintades de vermell o de blau. Hem baixat ràpidament, amb sol i amb més calor fins al llac d'Estaign on hi ha un pàrquing amb molts cotxes. Hem seguit baixant per la carretera fins al poble d'Estaign. Just a l'entrada es desvia cap a l'esquerra la carretera que va a Arrens-Marsous on tenim la gite d'étape. Abans hem de pujar 150 metres per salvar el col des Bordères (1156 metres). Entrem a la vall d'Arrens amb petits poblets i moltes cases disperses.

En resum un dia dur pels desnivells 1500 de pujada i 1600 de baixada en el que la meteorologia ha sigut molt millor del que ens esperàvem i per tant hem gaudit de vistes que no vàrem tenir abans d'ahir.

Allotjament etapa 039 Le Pas de l'Ours Cauterets

Arribem i com sempre està tancat. Cauterets és un poble del Pirineu central francès (Hautes Pyrénées) dels que en tinc de sempre un gran record, de les vegades que hi he vingut per fer el Vignemale. Ambient de gent que fa muntanya, i el pastís de Myrtilles que es boníssim. Finalment ens obren a l’hotel i ens donen l’habitació del pis més alt, petita però amb dutxa i WC. Petita pica rentamans. Muntem les cordes per eixugar la roba que portem després d'una etapa complerta en la boira. Baixem al poble i fem un tros de pizza. Migdiada i al vespre prenem una bona carn a la pedra. Dematí esmorzar convencional però amb embotit i formatge. Com tenim una jornada de descans visitem bé Cauterets, dinem un menú convencional i ens donen de sopar a les 19:30 un potatge de llegums i xai estofat amb sèmola. Al matí esmorzar  a les 7 i sortim cap a Arrens-Marsous a les 7:30. Lloc 4,7/5 atenció dispensada 4,8/5.