Divendres 27 de juliol de 2018

Lac Gentau – Eth Saut

16,5 Km

Una de les coses que hem comentat és que no hem trobat cap català ni espanyol. Ahir a la tarda, mentre estàvem al refugi d'Ayous, al veure les nostres samarretes de 100-Fites, un xicot se'ns ha adreçat en català. Ell ja en sabia de nosaltres perquè li havien parlat a la gite d'Arrens. És un mestre que viu a Sta Coloma de Farners que per celebrar els 50 anys està fent el GR-10 i l'encadena amb el camí de Sant Jaume del nord fins a Finisterre. Ja veieu que hi gent que celebra coses personals amb aventures personals. A l’Àngel Ruiz li desitgem el millor i que abans de començar el calendari escolar al setembre ho hagi pogut fer tot. Tant per ell com per nosaltres ha sigut el primer dia que hem fet una etapa parlant en català. Ell de tota manera ha seguit més enllà de Eth Saut perquè va més fort que nosaltres i amb més pressa. Ha estat molt agradable, i també de compartir projectes i manera de fer-los, una mica diferent a nosaltres.

L'etapa d'avui ha sigut de transició, amb una pujadeta de poc més de 200 metres entre el refugi d'Ayous, al costat del llac Gentau, on hem dormit i el coll del seu nom (2185 metres). Aquest coll ha estat molt simbòlic, primer perquè ens hem acomiadat del Midi d'Ossau que ens va omplir tant ahir, com que era el darrer punt de més de 2000 metres que passarem fins al Cantàbric. Per tant, mirant cap a l'Oest des del coll ja percebem el canvi de paisatge, i que ja va de baixada fins al mar (encara que ens queden 9 etapes). La baixada de més de 1500 metres ha anat per la vall que es dirigeix cap a la carretera que creua el coll de Somport per la banda francesa. Molt interessant la darrera part per un camí excavat a la roca (Chemin de la Mature) que es va fer a pic i pala per fer baixar la fusta dels boscos alts. Molt espectacular. Per fi hem arribat a Eth Saut on hem dinat plegats amb l'Àngel. Ell ens ha deixat per seguir un tram més i escurçar etapes.

En resum, una etapa de transició amb poca pujada i molta baixada, que hem pogut parlar en català i compartir experiències. Demà darrera etapa abans d'entrar al país basc.

Allotjament etapa 043 Hotel Refugi Ayous al Llac Gentau

Com la pujada es fa bé arribem aviat. Sobre les 12:00 ja som al refugi. No es pot accedir a les lliteres fins les 4:30 tarda. Fem una truita de formatge . Passem la estona veient com arriba gent contínuament de pas. Hi ha un pàrquing al que s'arriba en cotxe fins mitja pujada, i per aquest motiu està ple de gent estranya i “domingueros” que arriben destrossats, mal equipats i vermells al refugi. Un pelegrinatge curiós. La vista des del refugi del pic du Midi d'Ossau és impressionant. Canvia la imatge a mesura que va girant el sol. Sens dubte de lo millor de tot el Pirineu. Els guardes del refugi coneixen a Miquel Sànchez el guarda del Ventosa amic meu. Malgrat aquesta relació no són massa amables, i mes aviat esquerps. El sopar massificat és a base de puré de llegums poc identificable i després pasta amb una carn de gallina vella poc noble. Un tros de formatge i una crema. El refugi està poc dotat per la gent que hi arriba. Ens toca una estança on un nen d'uns 4 anys no vol dormir i una francesa de la llitera del meu costat d'uns 70 anys es comença a trobar malament fins que fa una vomitada dins del cubell que ens donen per pujar les coses a les lliteres que Déu n’hi do. Tinc por que m'esquitxi. Fastigós. Finalment la cosa s’asserena una mica i podem dormir.

Esmorzar obligatori a les 7:15. Cafè amb llet, melmelada, pa i mantega i cereals industrials. Un refugi estratègic en la seva situació amb una de les vistes més privilegiades, però molt fluix de serveis, organització i amb la Françoise la guarda que és prou comprensible i el Jean Pierre el paio bastant dèspota. El millor ha sigut trobar un català, l’Àngel, que esta fent el GR10 com nosaltres però mes ràpid perquè després segueix cap a Finisterre pel camí de Sant Jaume i ha de reincorporar-se a la feina el 2 de setembre. (té 50 anys i 15 de diferència es noten). Comentem un munt de coses. Marxem a les 7:30 (l’esmorzar no dona per més) per iniciar l’etapa 44. L'Àngel comparteix l’etapa amb nosaltres. Refugi i ubicació 5/5, Serveis 3,5/ 5 i atenció guardes 3,5/5. Si tornem serà per dormir al llac de baix amb una tenda com uns senyors.