ETAPA 047

Dilluns 30 de juliol de 2018

Santa Grazi – Logibar

25,8 Km

Avui és un dia que marca límits. Avui hem superat els 1000 Km de caminar des que vàrem sortir de Barcelona i hem sobrepassat els 50.000 metres de desnivell acumulat positiu. Per altra banda, el paisatge, tot i que darrerament notàvem canvis subtils, ha canviat radicalment. Des de que ahir vàrem passar el col de la Pierre de Sant Martin, el paisatge, la vegetació, el cel tot s'identifica amb el que coneixem del País Basc. També la toponímia, el cementiri de Santa Grazi, tot ensuma aquesta cultura, entorn i llengua basca.

Quan hem sortit les boires eren altes. Hem hagut de baixar per la carretera uns 150 metres per creuar el barranc i començar a pujar per pista i corriols fins superar un coll de 1300 metres. Tot i que l'alçària és molt més baixa, no vol dir que els desnivells no siguin importants. Des d'aquest coll (sense identificar en el plànol) les vistes eren plàcides. Cims aïllats, com l'Ori de 2000 metres (un cim mític entre els muntanyencs bascos), sobresurten de paisatges verds, amb força cases aïllades i al fons gorgues profundes. Hem baixat una mica per seguir durant uns 4 Km per una pista. Quan ja semblava que havíem de baixar a Logibar (punt final de l'etapa a 400 metres d'alçada), el GR-10 ha girat per anar per sobre de les gorgues de Olhadubi. Després d'un llarg flanqueig, el camí ha creuat un pont per seguir pel marge dret. Després d'una baixada mantinguda ha fet un descens ràpid d'uns 200 metres per trobar-nos a l'entrada d'una llarga passarel·la, espectacular, construïda l'any 1920. La passarel·la, totalment suspesa sobre al barranc a uns 70-80 metres, té una longitud de també uns 80 metres. És ampla, però quan la creues es bamboleja. Aquí hi havia força gent que venia en sentit contrari per gaudir del pas de la passarel·la. Desprès un descens d'uns 300 metres, amb molt turista, alguns mal calçats per un camí que ja s'avisava era perillós. Al final hem arribat a Logibar on únicament hi ha l'alberg on dormirem aquesta nit.

En resum un dia més relaxat que el d'ahir, amb grans vistes, boires que apareixien i desapareixien. Calor, però quan la boira s'acostava refrescava i s'agraïa.

Allotjament etapa 046 Gite de Santa Grazi

Arribem a Santa Grazi on el més espectacular és l’església. Per saber on tenim que dormir anem a l’únic bar que hi ha on es troben els propietaris de la Gite. Recepció correcta. Escollim els dos únics llocs que queden sense haver de pujar llitera. En general bastant cutre amb una zona de bivac per tendes a un prat al costat. Sala inferior amb cuina, WC i menjador. Prenem begudes i fem temps pel sopar. A part de l’església el més espectacular del poble és el cementiri ple de cognoms bascos. Sopem tard a les 8. Un primer de garbure boníssima i de segon pollastre o ànec a escollir amb patates i pèsols petits amb cansalada. Bé en qualitat i en quantitat. Dormitori amb 15 persones. Costa dormir. Esmorzar convencional (melmelada, matequilla, pa i cafè amb llet i una macedònia de fruita). Lloc 4,2/5. Atenció i tracte 4,5/5.