Dissabte 7 de juliol de 2018

Gite de Rouze – Esbintz

35,5 Km

Seguir el GR-10 francès transpirinenc és com agafar una línia de tren. De vegades la línia no segueix un tram únic principal sinó que hi ha variants que generalment escurcen. Quan nosaltres vàrem dissenyar el “100 Fites” vàrem guiar-nos per la via principal del GR-10. Després, quan arribes sobre el terreny, alguns “randonneurs” que et creues et diuen que han agafat alguna variant. Això és el que ens va passar ahir. Sobre el plànol ja veiem que el tram entre Saint Lizier d'Ustou i Esbintz la via principal del GR-10 fa un tomb espectacular que es poden necessitar entre dues i tres etapes, quan alguns “randonneurs” ho fan en una etapa de poques hores. Malgrat això, nosaltres vàrem triar seguir la línia principal, més llarga, dura i exigent, havent de passar per la cabana d'Aula on el nostre amic Jordi Matias, com a bon sherpa, feia uns dies ens havia pujat un avituallament de menjar. Així que vàrem jugar-nos la carta de fer-ho en dues etapes, una de bastant curta i una de bastant llarga, sabent que ens trobaríem l'avituallament a la cabana. Després de dormir a la gite de Rouze al final d'una etapa curta però bastant remullada per la boira, el dia s'ha aixecat totalment net i transparent. Hem sortit molt d'hora (abans de la sis) amb frontals. Hem baixat fins al petit poblet de Couflens encara a les fosques, però amb aquella sensació tan agradable d'anar percebent com la claror s'anava imposant. A partir de Couflens se'ns afrontava el repte de la jornada, pujar d'una sola tacada 1200 metres fins Col de Pause. Al principi hem seguit per una carretera i creuat diversos petits poblets, cuidats, però amb molt poca vida: Angouls, Raufaste, Faup, Lasserre i Segura. Ens sorprèn la gran diferència d'aquests poblets del vessant francès dels que coneixem del vessant espanyol. N'hi ha molts. Per fi hem arribat al Col de Pause (1527 metres) per seguir uns 200 més amunt. Aquí hem decidit fer una variant que ens estalviava uns 150 metres de pujada. Les vistes a l'arribar al coll eren espectaculars, amb el mont Valier caient a pic per unes canals espectaculars on a ben segur es produeixen importants allaus. La baixada, veient ja la cabana d'Aula -1542 metres- (on teníem el menjar), ens semblava fàcil. Però ha sigut més complicada per l'humit que estava tot i que ens ha fet relliscar i caure diverses vegades. Eren les 10 del matí i per fi hem arribat a la cabana on en Jordi ens havia deixat un bon avituallament. Hem decidit gaudir-ne, amb el sol i la fresca que hi havia encara. Al cap de tres quarts d'hora hem decidit afrontar els més de 1500 metres de baixada. Com que la distància era molt llarga, la baixada era molt progressiva, i de nou per aquests boscos de faigs, que com deia l'Enric ens fa sentir com si fos casa nostra. Hem arribat a una pista a uns 700 metres i pràcticament no l’hem deixat, per seguir després per una carretera que va a Seix. Un trencall i una nova pujada d'uns 150 metres per entrar a la vall d'Esbintz. Més corriols i al final uns 3 Km per una carretera estreta sense circulació i que acaba on “Crist va perdre les espardenyes”. Al final més de 35 Km.
En resum etapa molt llarga, amb grans contrastos i terreny molt variat. Des de les alçades del mont Valier fins pistes i carreteres. Dia esplèndid meteorològicament. Al final sembla que aquesta via principal no l'agafa quasi bé ningú, i aquí a Esbintz ens han felicitat per l'esforç. Sigui com sigui nosaltres hem mantingut la via principal.

Allotjament etapa 028 Rouze d'en Bas

Arribem a la Gite de Rouze d'en Bas abans d'arribar a la fons de la Vall. Hi ha una primera casa i un cobert amb dues cabres a dins que treuen el cap. El gos no ens borda a l'arribar. Al cap d'una estona surt de la casa una noia d'uns 40 anys i ens indica que la Gite està 50 metres mes amunt, on tenim begudes fresques a la nevera i on ens hi podem instal·lar i dutxar. Que el sopar serà a les 20:00.
La zona de dutxa esta molt bé amb dues dutxes, un WC i tres piques amb mirall, sabó i eixugamans. Al pis de dalt i ha tres llits alineats i la resta paral·lels fins a 15. Menjador cuina sala d'estar molt acollidora amb una llar de foc que encenem per eixugar tot el moll que portem. Uns prestatges amb tot tipus d'aliments i estris de viatge amb el preu, etc. Llibres en un estudi i sobres i paper per escriure. A les 20:00 sopem amb dos francesos que fan el GR10 en sentit contrari i venen des d'Hendaia. El lloc superacollidor amb dues espelmes i sopar amb amanida, i de plat principal, corder amb patates i verdures de l'hort boníssimes. Abans de les postres una taula amb tres formatges, un tome de 2 mesos , un crotin de fa dues setmanes i finalment un tercer de cabra embolicat amb fulla de castanyer i emulsionat discretament amb aiguardent. Tots tres per guanyar un concurs de formatges. Després anem a dormir aviat ja que demà tenim super etapa reina de 35 km 1500 positius i baixada 1700. Ens aixequem a les 4:45 . Lloc 5/5 Atenció 4,5/5