Diumenge 12 d'agost de 2018

Elizondo – Puerto de Urquiaga

18,8 Km

Des què vàrem començar les 100 Fites, portem unes 325 hores efectives de caminar. Això suposa l'equivalent a 13 dies i mig continuats, nit i dia. Aquest és un volum molt alt d'hores, però aquestes hores les dediquem a estar cadascú de nosaltres amb si mateix. El temps que dediquem a xerrar és mínim; jo diria que no arriba ni a un 1%. Aquest poc temps el dediquem la major part a discutir l'orientació, comentar alguna cosa que veiem, o decidir els temps de quan pararem. La resta del temps és silenci ja que la major part del temps caminem  a certa distància. Una vegada un pel davant i d'altres pel darrera. Avui ha sigut un dia diferent perquè se'ns ha ajuntat el bon amic Fernando Santana, traumatòleg i deixeble de l'Enric, aficionat a la muntanya. Ha vingut amb la seva família de pas a fer les vacances. Avui ha sigut un bon dia per fer muntanya ja que el temps ha sigut molt bo, fins i tot calorós, i perquè l'ambient ha sigut esplèndid. Tal com deia abans, les estones de xerrar i parlar no han sigut moltes, però la possibilitat de tenir un nou company et fa disfrutar més i en el silenci comparteixes tot el que veus.
Hem sortit d'hora d'Elizondo, localitat d'ambient basc de soca-rel. Ràpidament ens hem enfilat, primer rodejats de les habituals boires, però aviat s'han esvaït. Al sortir el sol les vistes eren ja esplèndides i molt àmplies. Al lluny encara distingíem el cim del Larrun (La Rhune), a França. Avui ha sigut una etapa més feréstega que la d'ahir. La densitat de cases era molt menor i bàsicament ha transcorregut seguint la línia fronterera que com ja he comentat anteriorment a Navarra no segueix línies geogràfiques naturals. Això si, una tanca amb un filat resegueix aquest límit. També algunes de les mugues que arrel del tractat de Baiona fa més de 150 anys va delimitar la frontera. Hem vist de nou molts cavalls, que sembla són francesos que amb un pagament establert des de l'Edat Mitjana es permet que pasturin a la banda navarresa. Hem anat recorrent una colla de colls per sobre dels 1000 metres. En arribar el darrer, Zaguako Lepoa, de 1164 metres, hem començat a baixar per un magnífic bosc de faigs fins arribar al Puerto de Urkiaga, fi de l'etapa. Aquí ens han vingut a recollir de l'hotel de Eugi, ja que està a més de 10 Km. Demà al matí tornarem al mateix punt.
En resum un dia esplèndid, magnífic de meteorologia, grans vistes i ambient solitari, i a més molt ben acompanyat pel Fernando. Fernando que tengais buenas vacaciones!!

Allotjament etapa 055 Albergue Kortarixar Elizondo

Arribem a Elizondo i creuem tot el poble en direcció oest - sud per arribar a un polígon industrial, on està situat l'albergue, cutre per fora i cutre per dins. Cuina tancada i mengem un petit entrepa. Habitació amb quatre lliteres calorosa. Al costat un supermercat ben dotat (l'unic avantatge de la situació de l'alberg). Tenim una gran sorpresa a mitja tarda. L'arribada d'en Fernando Santana i la seva família que ve a visitar-nos i el Fernando a acompanyar-nos demà a l'etapa 056 d'Elizondo a puerto de Urkiaga. Aprofitem i anem a sopar amb ells al centre del poble en un Bar restaurant . Amanides i peix molt bo. Tornem aviat per quedar per l'endemà i compartir etapa. Esmorzem queviures a l'habitació ja que com volem sortir abans de les 7:00 el menjador està tancat. Sortim a les 7 camí d'Urkiaga. Lloc 3,2/5. Atenció quasi inexistent 2,5/5