Dimarts 14 d'agost de 2018

Auritz – Hiriberri

17,6 Km

Des que vàrem començar les 100 Fites, un dels aspectes a què hem prestat més atenció és a la predicció del temps. Desprès de 58 etapes l'experiència ens diu que no s'ha de prendre al peu de la lletra perquè no sempre s'ha confirmat aquesta predicció. Probablement la zona més propera al Cantàbric és on aquesta predicció és més impredictible. La influència de l'Atlàntic és molt intensa i les boires apareixen i desapareixen amb molta facilitat. La boira en general ha sigut la major inclemència del temps que hem tingut. Només va haver un dia que les tempestes van impedir que acabéssim l'etapa. Però les boires no han estat sempre iguals. La boira de Navarra és intensa i posa a prova la nostra capacitat de seguiment de la senyalització. És una boira que no es belluga, que ho omple tot, que impregna molt silenci. Però aquesta boira dona molta humitat, i et fa creure que plou. És aquesta boira pixanera o ploranera. Com que estem travessant molts boscos, de grans arbres, és molt cridaner que quan hi entres tens la sensació de què plou. Fins i tot fa el mateix soroll, però es tracta de la humitat que capten les branques i les fulles dels arbres i que codensen en gotes. Si fa una mica de vent llavors et cauen gotes com la pluja. Quan ens hi trobem, ens cobrim com si plogués: plàstic protector de la motxilla i Goretex i la veritat és que quan acabem estem força mullats, i en definitiva no ha plogut.
Avui semblava que la previsió era bona, però a la nit a Burguete o Auritz ha plogut. A l'aixecar-nos estava molt núvol encara que el radar de pluges no indicava pas que hi haguessin nuclis de pluja propers. I així ha estat tota l'etapa: boira, nuvols baixos, i molta humitat. Era una etapa curta per bon terreny, sense grans desnivells, motiu pel que hem anat ràpids. També ha fet fred. El termòmetre del rellotge ha arribat a marcar 18 graus i amb la humitat la sensació no ha sigut agradable. Hem creuat diferents colls fins a una alçada màxima de 1200 metres i després un descens, primer progressiu i després més ràpid, en direcció al poble d'Orbara a menys de 800 metres d'alçada. El temps res, no millorava, ben al contrari es veia molt ennuvolat per tot arreu on podíem veure. Passat el poble, només ens quedava una pujada per un corriol d'uns 200 metres fins al poble de Villanueva de Aezcoa o Hiriberri. Petits poblets, molt euskalduns. Com que estem allotjats a Aribe a 3 km, l'hotel s'ha encarregat de fer el “voy y vengo” i demà ens tornarà al mateix lloc.
En resum, una etapa ràpida, que encara l'hem fet més ràpida donada la inclemència de la boira i la humitat. De fet hem estat menys de 4 hores de caminar efectiu. Demà diuen que el temps millorarà i que veurem el sol. Ja ho comprovarem, no les tenim totes.

Allotjament etapa 057 Hotel Rural Loizu Burguete

Arribem aviat sobre les 12:30. Ens reben molt amablement i ben aviat veiem que és un establiment molt freqüentat . Ascensor per pujar al tercer pis i habitació de dos llits individuals, dutxa i WC. Terra de fusta i parets de pedra vista.Dinem "pochas" amb lluç de segon impecables. Descans i bugada. Comprem queviures a l'únic super del poble a la sortida que donat que Burguete és creuat des de Roncesvalles pel “Camino de Santiago” hi ha una cua espantosa. El públic del Camino és molt diferent del "randonneur" que fa els GR. (Grups i families senceres). Sopem a les 8:30 un remenat de bolets bestial i de segon tall del menú. Tot impecable. Com l'etapa de demà (058 a Hiriberri) és curta esmorzem a l'hotel malgrat obrin la sala a les 8:00. Tenen, formatge, pernil dolç, truita patates, croissants, etc. Boníssim . A les 8:30 iniciem l'etapa 058. Establiment 4,8/5 Atenció 4,7/5