Dimecres 15 d'agost de 2018

Hiriberri – Otxagabia

21,4 Km

Quan fas muntanya hi ha dies en els que coincideixen una sèrie de factors que fa que el gaudiment sigui molt més especial de l'habitual. El factor meteorològic és bàsic, però també les vistes, el tipus de terreny, la temperatura, la senyalització, la gent que et trobes. Això és el que ens ha passat avui. Han confluït molts d'aquests factors que han fet que l'etapa fos esplèndida. La diferència amb ahir ha sigut total. Al despertar-nos el cel estava totalment clar. Un termòmetre marcava una temperatura de 15º. Ens han acompanyat fins a Hiriberri o Villanueva de Aezcoa i hem enfilat un corriol, desprès de deixar dues fonts, per un bosc de faigs i castanyers. Els primers raigs de sol han entrat entre el fullam alt dels arbres donant una visió molt estètica del bosc. Després d'una hora llarga hem deixat el bosc i hem entrat en una extensa zona de pastures, la serra de Berendi, on veiem bens, vaques i cavalls. Però l'espectacle eren les vistes en direcció oest on podíem veure les boires baixes que venen de l'Atlàntic però no arriben a on som perquè ja estem molt a l'interior. Quan hem arribat al coll de Martxate a 1300 metres, la visió dels primers grans cims del Pirineu aragonès i del primer de 2000 metres, l'Ori. L'Ori ja el varem veure des de França i des d'aquí sembla més amable per pujar-hi. A partir d'aquí, en direcció sempre est, hem seguit una amplíssima carena d'uns quants kilòmetres. Després de creuar la carretera que va a Irati (Puerto de Tapla) ens hem dirigit al punt més alt, Alto de Irati Abodi, de 1494 metres. Les vistes i la claredat ens permetia ja reconèixer alguns cims de l'Aragó: el Bisaurin, el castillo de Acher, la sierra de Alano. El terreny era magnífic perquè semblava una catifa d'herba i les ondulacions feien que l'esforç fos mínim. A l'Abodi hem menjat i a partir d'aquí amb el sol ja més fort hem fet un llarg descens fins a Otxagabia, amb un tram final per bosc.
En resum un dia dels que fa afició a la muntanya i hem pogut retrobar-nos amb els pantalons curts, les ulleres i la crema de sol. Demà etapa llarga que ens deixarà a la porta de l'Aragó. En total 7 etapes per Navarra que hem descobert i sobretot ens ha entusiasmat. Com vaig dir, el Pirineu de Navarra és el Pirineu tranquil i amable.

Allotjament etapa 058 Hotel Aribe. Aribe

Ens venen a buscar a Hiriberri final d'etapa amb un cotxe. Baixem uns 4 kms fins a Aribe. Ens instal·len a l'hotel en una habitació molt correcte amb dos llits individuals, dutxa i WC amb pica rentamans. Mosquitera a la finestra. Fem muntatge per eixugar la roba molla de l'etapa (ha plogut una bona estona). Repasso amb l'assecador del lavabo algunes peces. Habitació que permet bellugar-se prou bé. Visitem poble (4 cases). Sopem 8:30 unes "pochas rojas" i estofat bio de vedella navarresa. Tot excel·lent. Postres arròs amb llet. Esmorzem a les 7:15 abans que ens tornin a deixar a Heriberri. A part del tradicional hi ha fruita i prenc síndria. Sortim 7:30. Lloc 4,8/5 Atenció 4,8/5 Excel·lent