Dijous 16 d'agost de 2018

Otxagabia – Zuriza

33,1 Km

L'etapa d'avui suposa un canvi important de la ruta 100-Fites. En primer lloc perquè es tractava d'una etapa de les llargues (33 Km), en segon lloc perquè suposava sortir de Navarra i entrar a l'Aragó i el canvi de paisatge ha sigut molt clar, i en tercer lloc perquè des de Zuriza, just a la frontera amb Navarra fins al cap de Creus és com entrar en territori de casa. Pràcticament, totes les etapes que ens quedaen les coneixem força, i la majoria les hem recorregut amb anterioritat.

El canvi de paisatge, una vegada hem deixat de veure les muntanyes navarreses, amb l'Ori com a cim emblemàtic, ja que és el primer 2000 en el sentit que anem, s'ha caracteritzat per entrar en boscos de coníferes i veure'ns envoltats de cims més agrestes que els que havíem tingut en les primeres set etapes.

Hem sortit fosc d’Otxagabia amb l'objectiu d’avançar i no arribar tard ja que hi havia pronòstic de tempestes a la tarda. Els primers 15 Km de l'etapa transitaven per pista en bon estat. Un desnivell d'uns 500 metres però que pujaven molt progressivament i que ha fet que portéssim un ritme per sobre dels 5 Km/hora. Ens ha avançat un camió amb trailer que devia anar a recollir troncs tallats. A partir dels 1300 metres la pista feia petites pujades i baixades per la serra d’Uztarroz. Hem deixat la pista i hem començat a fer descens de 500 metres, primer suau i després en picat per un bosc de pins negres i boixos fins a l'ermita d’Idoia i poc després al poble d’Isaba. Com que ja portàvem més de 20 kilòmetres ens hem aturat i ens hem pres un entrepà. Després hem seguit en direcció a Zuriza per la ruta de la vall de Belabarze. Es tractava d'un camí que seguia paral.lel a la carretera per dins del bosc. Al final una pujada ràpida de més de 200 metres per arribar al portillo de Zuriza, límit entre Navarra i Aragó. Una ràpida baixada d'un kilòmetre i hem arribat a Zuriza on només hi ha un càmping on estarem allotjats aquesta nit. Per cert, de la tempesta res de res, així que de nou les previsions no són gaire de fiar.

En resum una etapa de les llargues, transitant la meitat per pista i canvi de panorama i de terres. Ara ja som a l'Aragó.