Dimecres 1 d'agost de 2018
Chalets d'Iraty – Esterençuby
24,3 Km

El poble basc té una cultura ancestral i no és ben sabut dels seus orígens. Avui hem tingut l'oportunitat de veure les restes prehistòriques de túmuls funeraris i de “Cromlechs” a la planícia d'Okabe. S'han identificat vàries construccions megalítiques que rendeixen culte a la mort i al sol. Probablement aquí rauen els orígens d'aquest poble basc que s'identifica amb un paisatge molt característic: extenses pastures, verd de totes les intensitats, boscos de faigs i castanyers, ramats de bens, i muntanyes no molt altes però amb valls profundes.
El pronòstic del temps per avui no era gaire bo. En aixecar-nos a Iraty hi havia boira, humitat i fresca. Ho sentim pels qui patiu calor a Catalunya, però en les darreres hores per la nit no hem passat calor. Hem hagut de baixar uns 400 metres per pistes i corriols, per començar a pujar cap a aquesta planícia d'Okabe que en el punt més alt té uns 1450 metres. A mida que anava sortint el sol, les boires s'anaven esvaint i es veia una part de cel blau. Hem pogut fins i tot veure de nou l'Ori (2000 metres) que ahir no vàrem poder veure. Hem vist els famosos Cromlechs (l'exemple més conegut és el de Stonehenge a Gran Bretanya. Hem anat baixant i de nou la boira ens ha anat atrapant, arribant a ser molt espessa en certs moments. Afortunadament, el Petit Polze no tenia problema perquè la senyalització és molt bona. Hem fet un nou descens de 400 metres per un camí humit i enfangat per arribar a una vall solitària i molt verda. Hem remuntat per una pista fins arribar a un coll des d'on es veia una extensa zona de pastures, amb cases aïllades. En uns pocs kilòmetres hem arribat a Esterençuby, petit poblet on estarem allotjats.
En resum, una etapa de 24 kilòmetres amb molta baixada, perquè Iraty estava a 1300 metres i Esterençuby està a menys de 300. Dia meteorològicament molt contrastat i alternança dels boscos amb les praderies. I ens queden només 4 etapes per banyar-nos a Hendaia.

Allotjament etapa048 Xalet Iraty. Bagargako Lapoa

En el mateix coll d'arribada hi ha un xalet restaurant però per recollir la clau d’on dormirem hem de baixar 700 metres avall a uns edificis on hi ha la recepció. Ens donen la clau i un planell per trobar-ho. És una mena de cabana de fusta nova on hi han diverses habitacions i una zona comuna. Tot molt net i polit. La sala/cuina és molt confortable. L'habitació correcta però un sol llit . Dutxa còmoda i espais i armaris correctes. Trobem un escalfador de tovalloles al lavabo que funciona i és la nostra salvació perquè podem eixugar tot allò moll que portàvem. Anem a sopar a les 19:00. Al costat del restaurant hi ha una "épicerie" però tenen molt poca cosa. Sopem una garbure i un combinat de llom, ratatouille, ou ferrat i patates. "Fondant" de xocolata en Jaume i arròs amb llet jo. Aixequem a les 6 i esmorzem el que hem pogut comprar a l'"épicerie" (poca cosa). A les 7:00 sortim per fer l'etapa 049.
Lloc 4,9/5 Atenció 4,5/5.