Dijous 6 de setembre de 2018

Refugi de Comapedrosa – Ansalonga

12,9 Km

3:43h

Estem a Andorra, un estat molt peculiar per la seva història i que ha estat apartat de tots els avatars que han succeït a un costat i altre de la frontera. En les negociacions del Tractat dels Pirineus, que van durar 200 anys per definir els límits entre França i Espanya, mai es va qüestionar ni per una banda ni l'altra la seva sobirania, compartida entre el duc de Foix i el bisbe d'Urgell. La veritat és que ni Espanya ni França històricament li van prestar molta atenció, fins a l'extrem que als anys 30 un personatge que es deia Boris es va proclamar rei d'Andorra per 9 dies. Llavors els estats van reaccionar i el van detenir. Geogràficament les aigües aboquen al vessant català, raó per la qual l'estat espanyol hagués hagut de tenir més interès. Ara Andorra suposa moltes altres coses que durant molts segles no existien: comerç, evasió fiscal, tràfic de mercaderies, etc...

Però quan vas per la muntanya tot aquest límit no existeix i no es nota cap diferència. Avui hem sortit del refugi de Comapedrosa, que com vàrem dir ahir està en un enclau d’alta muntanya i amb un circ magnífic. Hem baixat en direcció a Arinsal en poc més d’una hora. Allà si que perceps que és Andorra: pistes d'esquí i moltes construccions. Com ja he dit d'altres vegades em produeix decepció veure aquest contrast. Hem hagut de recórrer tot Arinsal per enfilar-nos a l'esquerra per unes urbanitzacions (més apartaments) i agafar un corriol molt empinat per sobrepassar el coll de Les Cases. Han sigut 500 metres en què el camí no donava treva. Per fi hem arribat a dalt on ens han tocat els primers rajos de sol. Després una llarga baixada en direcció a la vall d'Ordino i concretament a la Població d'Arans. Durant la baixada, especialment en la part més alta hi havia una profusió de bolets de totes maneres, incloent alguns rovellons que hem vist sense buscar-los. Ahir va haver tempesta i el bosc està molt humit, així que sembla que serà un bon any pels boletaires. Hem arribat a Arans i en un parell de kilòmetres hem creuat La Cortinada i després Anasalonga on ens allotgem.

En resum una etapa curta, tranquil·la, amb una pujada intensa i mentre hem caminat amb bona meteorologia. Ara cada dia hem d'anar sortejant les pluges i tempestes.

Allotjament etapa 077 Refugi Comapedrosa. Andorra

S’hi arriba baixant del Port de Baiau. És gran i visible des de molt lluny, i té força places de pernoctació. Tenen dutxes però no poden utilitzar-se fins a les 6 de la tarda per un tema d’estalvi energètic. Ens rep un xicot jove prou amable i que s'interessa pel nostre projecte. Demà el refugi serà punt d’avituallament d’una cursa d’alpirunners (Pyrénnés Stage Run), una competició per parelles de 30 equips que creua des de Ribes de Freser fins a Salardú. Avui durant la nostra etapa hem trobat organitzadors que marcaven el camí amb cintes i pals amb fletxes. Ens instal·len a un dormitori comunitari amb matalassos i mantes. Sopem a les 7:30. Sopa aigualida, macarrons insípids, un tall de formatge i un flam també insípid. Esmorzar pa amb mantega i confitura i cafè amb llet. A les 7:30 tirem avall. Lloc 4,3/5 i atenció 4/5.